Yksityislentäjän Helikopterilupakirja PPL(H)

Yksityislentäjän helikopterilupakirja oikeuttaa lentämään yksin yli 2000kg lentoonlähtömassan helikopterilla, sekä ottamaan enemmän kuin 3 matkustajaa kyytiin. Kyydin kustannuksia on mahdollista jakaa matkustajien kanssa, mutta kyytejä ei saa tarjota maksua vastaan.

Muuntokurssit yksityislentäjän helikopterilupakirjaa varten aikaisempaa lentokokemusta omaaville, esim. PPL(A) – PPL(H)

Yksityislentäjän helikopterilupakirjan lentokoulutusta varten on mahdollista saada enintään 6 tuntia hyvitystä aikaisemmasta lentokokemuksesta. Teoriakoulutuksen yhteiset aineet voidaan myös hyväksilukea.

Mitä yksityislentäjän helikopterilupakirjan koulutus pitää sisällään?

Kurssi pitää sisällään etäopiskeluna käytävät PPL(H) -teoriaopinnot (yht. 100h). Lentokoulutusta helikopterilla kurssi sisältää 45 lentotuntia. Etäteoriaopintoja ja lentokoulutusta käydään samanaikaisesti omien aikataulujesi puitteissa. Teoriakurssin suoritettuasi sinun on vielä suoritettava PPL(H) teoriakokeet hyväksytysti Traficomille. Lentokoulutuksen käytyäsi ja teoriakokeiden hyväksytyn suorituksen jälkeen voit suorittaa lentokokeen, hyväksytyn suorituksen jälkeen voit anoa Traficomilta yksityislentäjän PPL(H) -helikopterilupakirjaa.

Robinson R44 Helikopterin tyyppikurssi sisältyy myös koulutukseen

Helikopterin lentäminen on mahdollista lupakirjalla, sekä siihen liitetyllä tyyppikelpuutuksella. Jokainen uusi helikopterityyppi (merkki ja malli) vaatii erillisen koulutuksen, eli tyyppikurssin. Tyyppikurssiin sisältyy teoria- ja lentokoulutus. Tyyppikelpuutus on voimassa vuoden kerrallaan, jonka jälkeen se on uusittava autokoulun ajokoetta vastaavalla tarkastuslennolla. Lentolupakirja itsessään on voimassa jatkuvasti myöntämisen jälkeen.

Yksityislentäjän helikopterilupakirjan myöntämisen edellytykset

• Lupakirjaa haettaessa vähintään 17 vuoden ikä, koulutuksen voi aloittaa tätä ennen
  • Teoria- ja lentokoulutus suoritettuna
  • Lääketieteellinen kelpoisuustodistus, luokka 2 (ilmailulääkärintarkastus)