Kevyiden ilma-alusten Helikopterin lentolupakirja LAPL(H)

Kevyiden ilma-alusten helikopterin lentoupakirja on PPL(H):sta hieman kevyempi lupakirjaluokka, joka oikeuttaa lentämään lähes poikkeuksetta samoilla helikoptereilla kuin PPL(H)-lupakirja, rajoituksena siis alle 2000 kg (MTOW) painoisia yksimoottorisia helikoptereita. Matkustajia saa ottaa kyytiin enimmillään kolme. Käytännössä tämä tarkoittaa lähes kaikkia Suomessa lentäviä harrasteilmailuun käytettäviä helikoptereita. LAPL(H) lupakirjaan on myös mahdollista saada yölentokelpuutus.

LAPL(H) ja PPL(H) koulutusvaatimukset ovat teoriakurssin osalta samat, mutta LAPL(H) lentokoulutusvaatimus on 40 tuntia vrt PPL(H):n 45 tuntia.

Muuntokurssit helikopterilupakirjaa varten aikaisempaa lentokokemusta omaaville, esim. PPL(A) – LAPL(H)

LAPL(H)-lupakirjaa varten on mahdollista saada merkittävää hyvitystä aiemmasta lentokokemuksesta. Jopa 50% vaadituista helikopterilupakirjan koulutustunneista on mahdollista hyväksilukea, tosin niin suuri hyväksiluku vaatii poikkeuksellista lahjakkuutta helikopterin käsittelyn oppimisessa ja helikopteritoiminnan eroavaisuuksien sisäistämisessä.

Mitä LAPL(H) helikopterin lentolupakirjakurssi pitää sisällään?

Kurssi pitää sisällään etäopiskeluna käytävät PPL(H) -teoriaopinnot (yht. 100h). Lentokoulutusta helikopterilla kurssi sisältää 40 lentotuntia. Etäteoriaopintoja ja lentokoulutusta käydään samanaikaisesti omien aikataulujesi puitteissa. Teoriakurssin suoritettuasi sinun on vielä suoritettava PPL(H) teoriakokeet hyväksytysti Traficomille. Lentokoulutuksen käytyäsi ja teoriakokeiden hyväksytyn suorituksen jälkeen voit suorittaa lentokokeen, hyväksytyn suorituksen jälkeen voit anoa Traficomilta kevyiden ilma-alusten LAPL(H) helikopterin lentolupakirjaa.

Robinson R44 Helikopterin tyyppikurssi sisältyy myös koulutukseen

Helikopterin lentäminen on mahdollista lupakirjalla, sekä siihen liitetyllä tyyppikelpuutuksella. Jokainen uusi helikopterityyppi (merkki ja malli) vaatii erillisen koulutuksen, eli tyyppikurssin. Tyyppikurssiin sisältyy teoria- ja lentokoulutus. Jokaiseen uuteen helikopterityyppiin on suoritettava myös tarkastuslento.

Kevyiden ilma-alusten helikopterin lentolupakirjan vaatimukset

• Lupakirjaa haettaessa vähintään 17 vuoden ikä, koulutuksen voi aloittaa tätä ennen
  • Lääketieteellinen kelpoisuustodistus, luokka LAPL (ilmailulääkärintarkastus)
  • Teoria- ja lentokoulutus